English فارسی
جـمـعــه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
عضویت در خبرنامه عضویت در خبرنامه
نرخ بهره بانکی
$ £  
3.77 0.78 1.99 : ثابت
1.839 -0.26 0.892 : شناور
سرویس های خارجی
UP EDFI َADFIAP Asian Bankers Association World trade organization Unctad DOWN
آرشیــو

اعتبارات بین المللی

اعتبارات بین المللی

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که برای اداره زندگی روزمره نیازی به استقراض از بانکها یا موسسات اعتباری نداشته باشد. وارد کنندگان، صادرکنندگان، تولید کنندگان و سازمانهای مختلف برای اجرای پروژه های اقتصادی شان و .... از جمله استفاده کنندگان اعتبارات بین المللی می باشند.
امروزه بانکداری بین المللی با استفاده از روشهای نوین برای ارتباط بین خریداران و فروشندگان در نقاط مختلف دنیا، دریافت ها و پرداخت های ارزی را بسیار سهل و آسان نموده است.
در نوشته حاضر سعی شده است روشهای مختلف تامین مالی بسیار خلاصه و مفید بیان شود. لازم به ذکراست که اینکه کدام روش، مناسب یک صادرکنناه و یا واردکننده می باشد. می بایستی شرایط و جزئیات قرارداد، هزینه ها ومقررات کشورهای مربوطه مورد بررسی و ملاحظه قرار گیردو روش مناسب انتخاب شود .


1ـ اعتبارات اسنادی Documentary Letter Of Credit
  اعتبارات اسنادی به معنای هرگونه ترتیباتی است که به موجب آن یک بانک ( بانک گشاینده اعتبار) بنا به تقاضا و براساس دستورات یک مشتری (متقاضی اعتبار) یا از طرف خود موظف میشود تا در مقابل اسناد مقررشده، مشروط بر اینکه شرایط اعتبار رعایت شده باشد:


الف ـ پرداختی را به شخص ثالث ( ذینفع اعتبار ) یا به حواله کرد او انجام دهد، یا بروات صادره توسط ذینفع را قبول و پرداخت نماید.
ب ـ به بانک دیگری اجازه دهد که این پرداخت را انجام و یا چنین برواتی را قبول و پرداخت کند.
ج ـ به بانک دیگری اجازه معامله دهد.


تامین مالی از نظر صادرکننده، بدین مفهوم است که قبل از ارسال کالا، قسمتی یا تمام ارزش کالا را دریافت نماید. حال آنکه از دیده واردکننده ارزش کالا را درتاریخ معینی پس از دریافت کالا پرداخت نماید. تامین مالی از طریق اعتبار اسنادی به سه طریق انجام می پذیرد:

الف ـ از طریق قبولی نویسی برات
ب ـ اعتبار اسنادی یوزانس
ج ـ اعتباراسنادی با عبارت قرمز


از آنجایی که در جمهوری اسلامی ایران اعتبار اسنادی یوزانس بیش از روشهای دیگر معمول و مرسوم است لـــذا شرح مختصری از آن آورده می شود. دراین روش تامین مالی، خریدار و فروشنده در قرارداد کالا توافق می نمایند که ارزش اسناد حمل در تاریخ معینی معمولا" شش ماه، یکسال و یا بیشتر، از تاریخ حمل یا ارائه اسناد پرداخت گردد. مبلغ چنین اعتباراتی می بایست ارزش کالا بعلاوه هزینه های Finance شامل بهره، هزینه های بیمه وغیره را بپوشاند. قابل ذکر است که اعتبارات اسنادی 10 نوع مختلف دارد که درحالتهای مختلف حسب کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد.

ج ـ اعتبار اسنادی با عبارت قرمز Red Clause
    این نحوه ازتامین مالی به صادرکننده اجازه می دهد که حداکثر تا مبلغی که بصورت قرمز در اعتبار درج شده است، درمقابل ارائه رسید ساده یا تعهد نامه مبنی بر تسلیم قبض انبار یا اسناد حمل، دریافت نماید.


2 ـ روش حساب باز Open Account Trade
   دراین روش خریدار و فروشنده به توافق می رسند که خریدار بدهی خود را درتاریخ معینی در آینده مثلا" سه مــاه یا شش ماه پس ازارسال هر محموله پرداخت نماید. بنابراین این روش مطلوب ترین روش برای خریدار می باشد زیرا خریدار پس از دریافت کالا و اطمینان از اینکه کالا کاملا" طبق شرایط مورد نظر او است، اقدام به پرداخت می نماید، اما برای فروشنده این روش دارای بیشترین ریسک بوده و فروشنده می بایستی اعتماد کامل به خریدار داشته باشد که وجه کالا را درموعد مقرر پرداخت خواهد نمود، همچنین فروشنده باید مطمئن شود که دولت کشور خریدار اجازه انتقال ارز مربوطه را می دهد و محدودیتی ایجاد نمی کند.
 
3 ـ بروات وصولی اسنادی Documentarl Callection
   دراین روش اسناد حمل به همراه برات ارسال می گردد، این روش از حاشیه امنیت بیشتری نسبت به دو روش قبلی برخورداراست. چون اسناد از طریق بانک ارسال شده است، فروشنده می تواند دستور لازم را در مورد نحوه آزادسازی اسناد در مقابل پرداخت بدهد.


4 ـ پیش پرداخت Full Advence Payment
   دراین روش قبل از صدور کالا، وجه آن از طرف خریدار به فروشنده پرداخت می گردد. این روش بیشترین ریسک را برای خریداردارد. از طرف دیگر مطمئن ترین روش برای فروشنده کالا می باشد. در مواردی برای ایجاد تامین مالی، تلفیقی از روش پیش پرداخت و اعتبار اسنادی مورد استفاده قرارمی گیرد. بدین ترتیب که درصدی از کل مبلغ قرارداد به صورت پیش پرداخت و بقیه هنگام آماده شدن در مقابل ارائه اسناد حمل پرداخت می باشد.


5 ـ خرید بدهی For feiting
For feiting  یک روش تامین مالی صادرکننده می باشد و منظور از آن خرید بدهی ناشی از صادرات کا لا و خدمات که درآینده سررسید می شود، می باشد . اینگونه خرید بدهی بدون حق مراجعه به دارنده قبلی سند بدهی انجام می شود. از این رو فروشنده با فروش سند طلب خود، کلیه ریسک های عدم پرداخت را به خریدار منتقل می نمایدو بدین وسیله فروش اعتباری را به فروش نقدی تبدیل می نماید For feitingیک روش تامین مالی میان مدت یعنی سه تا پنج سال و در مواردی تا هفت سال می باشد.


6 ـ اجاره کردن Leasing
Leasing یک روش تامین مالی میان مدت تا بلند مدت می باشد و بیشتر درمورد کالاهایی چون واگن، راه آهن، هواپیما، کشتی ، 000 معمول است. این روش یک قرارداد اجاره ای سه جانبه بین تولید کننده کمپانی اجاره دهنده و اجاره کننده می باشد . دراین روش اجاره کننده موظف است کالای مورد اجاره را بیمه کند، همچنین علاوه بر پرداخت اجاره 25 درصد تا یک درصد ارزش کالا را به عنوان کمیسیون به اجاره دهنده پرداخت نماید.

7 ـ FACTORING
FACTORING به مفهوم پیش فروش وجوه دریافتنی می باشد. یعنی صادرکننده یا تولید کننده کلیه طلب یا ادعای خود را به شرکت یا کمپانی (FACTOR) در مقابل دریافت وجوه نقد واگذار می نماید. در واقع FACTOR حق و حقوق صادرکننده را در مقابل وجوه نقد بدون حق مراجعه خریداری می نماید.


FACTORING یک ابزار تامین مالی کوتاه مدت بود و صادرکننده علاوه بر بهره مدتی که وجوه را زودتر دریافت می کند، حق کمیسیونی نیز به میزان یک تا 5/2 درصد مبلغ معامله پرداخت می نماید.

بازدید : 16092 تاریخ : 1392/7/30
نظرات ..
تصویر مجدد