English فارسی
جـمـعــه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
عضویت در خبرنامه عضویت در خبرنامه
نرخ بهره بانکی
$ £  
3.77 0.78 1.99 : ثابت
1.839 -0.26 0.892 : شناور
سرویس های خارجی
UP EDFI َADFIAP Asian Bankers Association World trade organization Unctad DOWN
آرشیــو

امضاء در تجارت و بانکداری الکترونیک

امضاء در تجارت و بانکداری الکترونیک

 

چکیده
    باتوجه به ماهیت مجازی مبادلات الکترونیکی ، مهمترین مسائل از دید حقوقی ، اثبات هویت طرفین و اثبات اراده طرفین و وجود رابطه حقوقی بین آنان است. امضای ا لکترونیکی مطمئن یا دیجیتال، مبتنی بر فنون رمز نگاری که از زیر مجموعه های امضای الکترونیکی هستند. علاوه بر این انواع امضای الکترونیکی از دید مقرارت سازمانهای بین المللی نظیر آنستیرال، اتحادیه اروپا، آمریکا و حقوق فرانسه مورد بحث قرار گرفته و متعاقب آن به ارزش اثباتی انواع امضای الکترونیکی در مقررات بین المللی و حقوق ایران پرداخته میشود.
مقدمه
سالهاست که تکنولوژی و تجارت با هم در آمیخته و در واقع از حدود دو هزار سال پیش که تکنیک ساخت کشتی توسط مردم فینیقیه معرفی شد، مرزهای جغرافیایی جهان در تجارت رنگ باخت و این سرآغازی بر تعاملات تجاری اقوام مختلف بشمار می رود.
امروزه بسیاری از متخصصان براین عقیده اند که درسالهای اخیرانقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است که جهان را وارد عصر اطلاعات ساخته و بسیاری از جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حیات بشر دست خوش تحول عمیقی نموده که درحال حاضر شبکه جهانی اینترنت بعنوان یک تکنولوژی جدید نه تنها مرزها و فاصله های جغرافیایی بلکه اختلافات زمان را نیز بی مفهوم کرده است.
درحال حاضر درکشورهایی که تجارت الکترونیکی در آنها گسترش یافته افراد با در اختیار داشتن امکانات ساده مثل یک رایانه ، یک خط تلفن از طریق امواج مخابراتی و اینترنت هرنوع کالاو خدمات و تقریبا" هر چیزی را سریعا" بصورت آن لاین online از هر نقطه در دنیا خریداری و یا هرنوع کالا یا خدمات متعلق به خودرو به هرشخصی در هرنقطه دنیا میفروشند و به جرات میتوان گفت بدون با نکداری الکترونیکی تجارت الکترونیکی نیز محقق نخواهد شد.
 
از طرفی سرعت توسعه فناوری اطلاعات و صنعت انفورماتیک باعث ایجاد تغییرات عمده ای در شکل پول و سیستم انتقال منابع در عرصه بانکداری گردیده و ابزار جدیدی را بعنوان پول الکترونیکی، چک الکترونیکی و ... را در خود جای داده که این مفاهیم نوع جدیدی از بانکداری الکترونیکی است.
    
 
در قراردادهای الکترونیکی شرایط به مشتری از طریق شبکه پیشنهاد می شود و مشتری حق قبول یا رد دارد دراین قراردادها ، امضاء که مهمترین رکن هر قراردادی است بصورت معمول و متعارف صورت نمیگیرد بلکه ابزاری الکترونیکی را باید جایگزین امضاء کرد که بتواند از نظر فنی وحقوقی پاسخگوی مسائل مرتبط با آن باشد و هویت طرفین اعلام واثبات واحراز گردد.
امضای الکترونیکی در قوانین و مقررات مرتبط بدین شرح آمده است که هرنوع علامت منضم و متصل شده داده پیام که برای شناسایی امضاء کننده داده پیام مورد استفاده قرار می گیرد، که از آن برای شناسایی امضاء کننده مرتبط با داده پیام میتوان جهت تائید وی استفاده نمود و پیام را نشان داد .
     البته بحث امنیت مبادلات الکترونیکی مطرح است ولی بطور کلی و همانگونه که میدانیم در گذشته دور مهرکردن اسناد مرسوم بوده ، سپس امضاء متداول شده و درحال حاضر نیز امضای الکترونیکی مطرح است ولی در حقیقت فلسفه ضرورت امضاء در اسناد و قراردادهای تنظیمی از نظر قانون این است که بتوان از نظر حقوقی سند یا قراردادی را به صاحب آن منتسب نمود. از نظر قانون هیچ تفاوتی نمی کند که امضاء با قلم صورت گرفته باشد یا بوسیله الکترونیکی انجام شود اما در هر حال باید بحث امنیت مبادلات الکترونیکی صورت گیرد و نیاز به دفاتر خدمات صدور گواهی الکترونیکی ضروری است
برگرفته از پایان نامه های منتخب کارشناسی ارشد ـ موسسه عالی بانکداری
غلامحسین علم جمیلی

 

 

بازدید : 14956 تاریخ : 1392/7/15
نظرات ..
تصویر مجدد