English فارسی
شـنــبـه ۶ مرداد ۱۴۰۳
عضویت در خبرنامه عضویت در خبرنامه
نرخ بهره بانکی
$ £  
3.77 0.78 1.99 : ثابت
1.839 -0.26 0.892 : شناور
سرویس های خارجی
UP EDFI َADFIAP Asian Bankers Association World trade organization Unctad DOWN
آرشیــو
اخبار روزانه
آ رامش بازار ارز نتیجه سیاست تثبیت هفته نامه تازه های اقتصاد مرداد 1402 آ رامش  بازار  ارز نتیجه سیاست تثبیت  هفته نامه تازه های اقتصاد مرداد 1402
سیاست ارزی جدید بانک مرکزی بر اساس واقعیت های اقتصادی کشورمان شکل گرفته است

 در سال 1402 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدایت دکتر فرزین ،رئیس کل بانک مرکزی ، سیاست ارزی جدید جامعی را ، به منظور رسیدن به یک اقتصاد پایدار و پیش بینی پذیر ، پیاده سازی کرده است . هدف اصلی این سیاست ،تثبیت نرخ ارز و ساماندهی بازارهای ارزی کشور است که در نتیجه آن ، قدرت خرید مردم ، تولید داخل و تعادل های مالی دولت بهبود خواهد یافت و پایداری در اقتصاد کشور پدیدار خواهد شد.

این سیاست ارزی بر اساس واقعیت های اقتصاد کشورمان شکل گرفته است .در چنین اقتصادی ، عمده در آمدهای ارزی دولت از فروش نفت و گاز حاصل می شود و عمده هزینه های کشور نیز از همین منبع پوشش داده می شود . درچنین شرایطی ،تثبیت نرخ ارز به عنوان یک سازو کار مناسب جهت کنترل قدرت خرید مردم و قابل پذیرش بودن قیمت های داخلی خواهد بود. از این رو ، بسیاری از کشورهای منطقه که دارای شرایط مشابه هستند نیز ، چنین سیاست تثبیتی را در نظام اقتصادی خود به کار گرفته اند .

در واقع ، برخلاف اعتقاد برخی اقتصاددانان حامی بازار ، کشف قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضای بازار در چنین شرایطی منجر به پویائی و رقابت پذیری اقتصاد نخواهد شد.بلکه باعث خروج اقتصاد کشور از کنترل وجهش های پی در پی در نرخ ارز خواهد بود که در نهایت مجر به تورم شدید ،کسادی تولیدی و فقر گسترده می شود . در حقیقت ،اگر اکنون تثبیت نرخ ارز اعمال نشود ، به واسطه ناکارآمدی بازار آزاد در کشف صحیح قیمت ارز بر اساس منابع و مصارف واقعی آن و وجود فعالیت های سوداگرانه و نامولد در این بازار ، قیمت های بالا برای دلار دور از انتظار نخواهد بود. در این راستا ، تجارب  دولت قبل کافی است که به عنوان یک نمونه زنده در ذهن همگان باشد . آنچه در دولت قبل کلید خورد منجر به این شد که اکنون ظرف دو سال شاهد جهش 100 درصدی نرخ ارز در کشور باشیم .

لذا باید توجه داشت ، به سبب آنکه ، منابع ارزی کشور در گرو فروش نفت و گاز است ،لذا نمی توان ارز را به عنوان کالایی در نظر گرفت که به صورت عمومی مورد داد و ستد قرار می گیردو قیمت آن توسط بازار ، بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود: بلکه وظیفه تخصیص منابع ارزی بر عهده بانک مرکزی و دولت است و می بایست  این منابع را به مصارف واقعی آن اختصاص دهند . از این رو ، انواعی از تقاضا که منجر به سوداگری و دلالی می شوند، در این فضا جایگاهی ندارند .

بنابراین ، بانک مرکزی به عنوان نهاد مسئول سیاست گذاری و نظارت بر بازار ارز ، تصمیم گرفته است که با استفاده از ابزارهای موجود نرخ ارز را دریک سطح مناسب وپایدار تثبیت کند و بازار ارز را از تاثیرات منفی عوامل خارجی و داخلی حفظ کند . این کار به معنای توزیع عادلانه و موثر ارز جهت تامین نیازهای ضروری کشور بوده و از بی ثباتی در اقتصاد جلوگیری می کند .. لذا بانک مرکزی با همکاری دستگاه های ذیربط ، ساما نه ها و مکانیسم های لازم را برای رفع مشکلات و موانع در تامین تقاضای واقعی ارز فراهم خواهد کرد. از این رو ، باور داریم که با حمایت همگان در اجرای صحیح این سیاست ، می توانیم به یک اقتصاد پایدار و در حال رشد برسیم .                                                                                                        

بازدید : 809 تاریخ : 1402/5/21 کـد : 345
نظرات ..
تصویر مجدد